MAKSUD
DAN TUJUAN ORANG ARIFBILLAH ADALAH BENAR DALAM UBUDIYAH (KEHAMBAAN) DAN
MELAKSANAKAN HAK-HAK RUBUBIAH (KETUHANAN).
Insan adalah ciptaan Allah s.w.t yang paling
istimewa kerana padanya digabungkan aspek zahir dengan aspek batin. Aspek
zahirnya menyerupai alam semesta dan aspek batinnya berkaitan dengan hal-hal
ketuhanan. Hal-hal ketuhanan yang menyinari batin manusia itulah yang menyebabkan
sekalian malaikat diperintahkan sujud kepada Adam a.s, bapa kepada sekalian
insan.
(Ingatkanlah
peristiwa) tatkala Tuhanmu berfirman kepada malaikat: “Sesungguhnya Aku
hendak menciptakan manusia – Adam - dari tanah; Kemudian apabila Aku sempurnakan
kejadiannya dan Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan)-Ku, maka hendaklah
kamu sujud kepadanya”. ( Ayat 71 & 72 : Surah Saad
)
Hati nurani atau rohani manusia ada
perkaitan dengan roh urusan Allah s.w.t. Ini yang menjadikan manusia sebagai
makhluk yang paling mulia, sehingga malaikat diperintahkan sujud kepada
manusia. Roh urusan Allah s.w.t menjadi nur yang memberi petunjuk kepada
manusia. Hati nurani yang diterangi oleh nur ini akan terpimpin kepada
jalan Allah s.w.t. Roh urusan Allah s.w.t itulah yang memungkinkan segala
urusan sampai kepada Allah s.w.t, termasuklah ibadat, amalan, doa, rayuan
dan apa sahaja yang manusia lakukan. Orang arifbillah menyedari dan menghayati
hakikat ini. Kesedaran terhadap roh urusan Allah s.w.t itu membuat mereka
menjadikan benar dalam ubudiyah (kehambaan) sebagai tujuan hidup mereka
dan pada masa yang sama juga mereka menunaikan hak ketuhanan. Kehambaan
dinyatakan melalui syariat:
Dan (ingatlah) Aku
tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan
beribadat-Ku. ( Ayat 56 : Surah adz-Dzaariyaat )
Hak ketuhanan Allah s.w.t pula dinyatakan
melalui pandangan hakikat:
“Kerana sesungguhnya
aku telah berserah diri kepada Allah, Tuhanku dan Tuhan kamu! Tiadalah
sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Allah
jualah yang menguasainya. Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang
lurus”. ( Ayat 56 : Surah Hud )
Maka bukanlah kamu
yang membunuh mereka, akan tetapi Allah jualah yang menyebabkan pembunuhan
mereka. Dan bukanlah engkau (wahai Muhammad) yang melempar ketika engkau
melempar, akan tetapi Allah jualah yang melempar (untuk membinasakan orang-orang
kafir). ( Ayat 17 : Surah al-Anfaal )
Jalan syariat memperbaiki amal dan jalan
hakikat pula menyaksikan Rububiyah, tidak luput dari Hadrat Allah s.w.t
dalam segala perkara dan pada setiap masa. Bila dua jalan tersebut berpadu
sebagai satu jalan, lahirlah amal zahir dan amal batin yang tidak bercerai
tanggal. Orang arifbillah bersungguh-sungguh mengerjakan tuntutan syariat
dan pada masa yang sama beriman serta bertawakal sambil menyaksikan hakikat
ketuhanan (Rububiyah) menguasai segala sesuatu.
Tidak ada yang hidup, yang berkuasa,
yang berkehendak, yang mengetahui, yang mendengar, yang melihat dan yang
berkata-kata melainkan semuanya di bawah urusan Rububiyah. Apa sahaja yang
berada di dalam genggaman atau diheret oleh Rububiyah itu dinamakan
ubudiyah. Rububiyah adalah kewujudan yang memerintah dan ubudiyah pula
kewujudan yang diperintah.
Hati yang suci bersih, apabila disinari
oleh Nur Ilahi, berpeluang mengembara secara kerohanian dari ubudiyah kepada
Rububiyah untuk memperolehi makrifat-Nya. Pengembaraan kerohanian bermula
dari alam kebendaan (nasut), naik ke alam lakuan (malakut) dan seterusnya
ke alam sifat (Jabarut). Kemudian dia melalui asma’ (nama-nama Allah s.w.t)
dan hakikat segala sesuatu. Seterusnya dia mencapai fanafillah (hilang
lenyap kesedaran diri di bawah penguasaan Allah s.w.t). Setelah melepasi
daerah fana dia masuk kepada daerah baqabillah (kesedaran kekal bersama-sama
Allah s.w.t). Kemudian dia turun kepada kesedaran sifat (Jabarut). Di dalam
daerah ini dia mengenali hakikat dirinya dan Hakikat Insan (manusia), iaitu
suasana Rububiyah yang menguasai sekalian manusia dan juga dirinya. Bila
dia turun lagi, dia kembali kepada alam insan semula, memikul amanah sebagai
khalifah Allah yang bertanggungjawab menjalankan perintah Allah s.w.t di
atas muka bumi ini. Salik yang telah menyempurnakan pengembaraannya dan
mendapat amanah kekhalifahan itulah yang dinamakan arifbillah. Martabat
ini dicapai dengan menghapuskan segala kepentingan diri sendiri ke dalam
kefanaan Allah s.w.t, sehingga mencapai makam baqa.
Orang arifbillah mengalami dan mengenali
suasana ubudiyah dan Rububiyah. Dia telah berjaya menyatukan syariat dan
hakikat. Taat kepada Allah s.w.t dan Rasul-Nya dengan mematuhi perintah-Nya,
menjauhi larangan-Nya dan berjalan sesuai dengan Sunah Rasulullah s.a.w,
adalah tujuan dan maksud orang arifbillah. Mereka kuat melakukan amal ibadat
tetapi tidak melihat kepada amal itu. Segala sesuatu dikembalikan kepada
Allah s.w.t. Allah s.w.t yang memberi petunjuk dan Dia juga yang memberi
kekuatan untuk melakukan ketaatan kepada-Nya. Tidak ada yang berlaku melainkan
di bawah takluk Kudrat dan Iradat Allah s.w.t jua.
Kearifan tidak berpisah dengan ubudiyah.
Rasulullah s.a.w merupakan manusia yang paling arif dan baginda s.a.w jugalah
yang menjadi manusia yang paling kuat berbuat ubudiyah di antara sekalian
makhluk.