TENANGKAN HATIMU DARI URUSAN TADBIR KERANA APA YANG DIATUR OLEH SELAIN-MU TENTANG URUSAN DIRIMU, TIDAK PERLU ENGKAU CAMPUR TANGAN.
Kita bertauhid melalui dua cara, pertama
bertauhid dengan akal dan keduanya bertauhid dengan hati. Bidang akal ialah
ilmu dan liputan ilmu sangat luas, bermula dari pokok kepada dahan-dahan
dan seterusnya kepada ranting-ranting. Setiap ranting ada hujungnya, iaitu
penyeleaiannya. Ilmu bersepakat pada perkara pokok, bertolak ansur pada
cabangnya dan berselisih pada rantingnya atau penyelesaiannya. Jawapan
kepada sesuatu masalah selalunya berubah-ubah menurut pendapat baharu yang
ditemui. Apa yang dianggap benar pada mulanya dipersalahkan pada akhirnya.
Oleh sebab sifat ilmu yang demikian orang awam yang berlarutan membahas
tentang sesuatu perkara boleh mengalami kekeliruan dan kekacauan fikiran.
Salah satu perkara yang mudah mengganggu fikiran ialah soal takdir atau
Qadak dan Qadar. Jika persoalan ini diperbahaskan hingga kepada yang halus-halus
seseorang akan menemui kebuntuan kerana ilmu tidak mampu mengadakan jawapan
yang konkrit. Qadak dan Qadar diimani dengan hati. Tugas ilmu ialah membuktikan
kebenaran apa yang diimani. Jika ilmu bertindak menggoyangkan keimanan
maka ilmu itu harus disekat dan hati dibawa kepada tunduk dengan iman.
Kalam Hikmat keempat di atas membimbing ke arah itu agar iman tidak dicampur
dengan keraguan.
Selama nafsu dan akal menjadi hijab,
beriman kepada perkara ghaib dan menyerah diri secara menyeluruh
tidak akan dicapai. Qadak dan Qadar termasuk dalam perkara ghaib. Perkara
ghaib disaksikan dengan mata hati atau basirah. Mata hati tidak dapat memandang
jika hati dibungkus oleh hijab nafsu. Nafsu adalah kegelapan, bukan kegelapan
yang zahir tetapi kegelapan dalam keghaiban. Kegelapan nafsu itu menghijab
sedangkan mata hati memerlukan cahaya ghaib untuk melihat perkara ghaib.
Cahaya ghaib yang menerangi alam ghaib adalah cahaya roh kerana roh adalah
urusan Allah s.w.t. Cahaya atau nur hanya bersinar apabila sesuatu itu
ada perkaitan dengan Allah s.w.t.
Allah adalah
cahaya bagi semua langit dan bumi. ( Ayat 35 : Surah an-Nur )
Dialah Yang Maha Tinggi darjat kebesaran-Nya, yang mempunyai Arasy (yang melambangkan keagungan dan kekuasaan-Nya); Ia memberikan wahyu darihal perintah-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya (yang telah dipilih menjadi Rasul-Nya), supaya Ia memberi amaran (kepada manusia) tentang hari pertemuan, - ( Ayat 15 : Surah al-Mu’min )
Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) – Al-Quran sebagai roh (yang menghidupkan hati) dengan perintah Kami; engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu); apakah Kitab (Al-Quran) itu dan tidak juga mengetahui apakah iman itu; akan tetapi Kami jadikan Al-Quran: cahaya yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu ke jalan yang lurus, - Iaitu jalan Allah yang memiliki dan menguasai yang ada di langit dan yang ada di bumi. Kepada Allah jualah kembali segala urusan. ( Ayat 52 & 53 : Surah asy-Syura )
Dialah Yang Maha Tinggi darjat kebesaran-Nya, yang mempunyai Arasy (yang melambangkan keagungan dan kekuasaan-Nya); Ia memberikan wahyu darihal perintah-Nya kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya (yang telah dipilih menjadi Rasul-Nya), supaya Ia memberi amaran (kepada manusia) tentang hari pertemuan, - ( Ayat 15 : Surah al-Mu’min )
Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) – Al-Quran sebagai roh (yang menghidupkan hati) dengan perintah Kami; engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu); apakah Kitab (Al-Quran) itu dan tidak juga mengetahui apakah iman itu; akan tetapi Kami jadikan Al-Quran: cahaya yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu ke jalan yang lurus, - Iaitu jalan Allah yang memiliki dan menguasai yang ada di langit dan yang ada di bumi. Kepada Allah jualah kembali segala urusan. ( Ayat 52 & 53 : Surah asy-Syura )
Apabila cahaya roh berjaya menghalau kegelapan
nafsu, mata hati akan menyaksikan yang ghaib. Penyaksian mata hati membawa
hati beriman kepada perkara ghaib dengan sebenar-benarnya.
Allah s.w.t telah menghamparkan jalan
yang lurus kepada hamba-hamba-Nya yang beriman. Dia berfirman:
Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu, dan Aku cukupkan nikmat-Ku kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi agama untuk kamu. ( Ayat 3 : Surah al-Maa’idah )
Umat Islam adalah umat yang paling
bertuah kerana Allah s.w.t telah menyempurnakan nikmat-Nya ke atas mereka
dengan mengurniakan Islam. Allah s.w.t menjamin juga bahawa Dia reda
menerima Islam sebagai agama mereka. Jaminan Allah s.w.t itu sudah cukup
bagi mereka yang menuntut keredaan Allah s.w.t untuk tidak menoleh ke kiri
atau ke kanan, sebaliknya terus berjalan mengikut landasan yang telah dibina
oleh Islam. Islam adalah perlembagaan yang lengkap mencakupi semua aspek
kehidupan baik yang zahir mahupun yang batin. Islam telah menjelaskan apa
yang mesti dibuat, apa yang mesti tidak dibuat, bagaimana mahu bertindak
menghadapi sesuatu dan bagaimana jika tidak mahu melakukan apa-apa. Segala
peraturan dan kod etika sudah dijelaskan dari perkara yang paling kecil
hingga kepada yang paling besar. Sudah dijelaskan cara beribadat, cara
berhubungan sesama manusia, cara membahagikan harta pusaka, cara mencari
dan membelanjakan harta, cara makan, cara minum, cara berjalan, cara mandi,
cara memasuki jamban, cara hukum qisas cara melakukan hubungan kelamin,
cara menyempurnakan mayat dan semua aspek kehidupan diterangkan dengan
jelas.
Umat Islam tidak perlu bertengkar
tentang penyelesaian terhadap sesuatu masalah. Segala penyelesaian telah
dibentangkan, hanya tegakkan iman dan rujuk kepada Islam itu sendiri nescaya
segala pertanyaan akan terjawab. Begitulah besarnya nikmat yang dikurniakan
kepada umat Islam. Kita perlulah menjiwai Islam untuk merasai nikmat yang
dikurniakan itu. Kewajipan kita ialah melakukan apa yang telah Allah
s.w.t aturkan sementara hak mengatur atau mentadbir adalah hak Allah s.w.t
yang mutlak. Jika terdapat peraturan Allah s.w.t yang tidak dipersetujui
oleh nafsu kita, jangan pula melentur peraturan tersebut atau membuat peraturan
baharu, sebaliknya nafsu hendaklah ditekan supaya tunduk kepada peraturan
Allah s.w.t. Jika pendapat akal sesuai dengan Islam maka yakinilah akan
kebenaran pendapat tersebut, dan jika penemuan akal bercanggah dengan Islam
maka akuilah bahawa akal telah tersilap di dalam perkiraannya. Jangan memaksa
Islam supaya tunduk kepada akal semasa yang akan berubah pada masa yang
lain, tetapi tundukkan akal kepada apa yang Tuhan kata yang kebenarannya
tidak akan berubah sampai bila-bila.
Orang yang mengamalkan tuntutan Islam
disertai dengan beriman kepada Qadak dan Qadar, jiwanya akan sentiasa
tenang dan damai. Putaran roda kehidupan tidak membolak-balikkan hatinya
kerana dia melihat apa yang berlaku adalah menurut apa yang mesti berlaku.
Dia pula mengamalkan kod yang terbaik dan dijamin oleh Allah s.w.t. Hatinya
tunduk kepada hakikat bahawa Allah s.w.t yang mentadbir sementara sekalian
hamba berkewajipan taat kepada-Nya, tidak perlu masuk campur dalam urusan-Nya.
Mungkin timbul pertanyaan apakah
orang Islam tidak boleh menggunakan akal fikiran, tidak boleh mentadbir
kehidupannya dan tidak boleh berusaha membaiki kehidupannya? Apakah orang
Islam mesti menyerah bulat-bulat kepada takdir tanpa tadbir?
Allah s.w.t menceritakan tentang
tadbir orang yang beriman:
Maka Yusuf pun mulailah memeriksa tempat-tempat barang mereka, sebelum memeriksa tempat barang saudara kandungnya (Bunyamin), kemudian ia mengeluarkan benda yang hilang itu dari tempat simpanan barang saudara kandungnya. Demikianlah Kami jayakan rancangan untuk (menyampaikan hajat) Yusuf. Tidaklah ia akan dapat mengambil saudara kandungnya menurut undang-undang raja, kecuali jika dikehendaki oleh Allah. (Dengan ilmu pengetahuan), Kami tinggikan pangkat kedudukan sesiapa yang Kami kehendaki; dan tiap-tiap yang berilmu pengetahuan, ada lagi di atasnya yang lebih mengetahui. (Ayat 76 : Surah Yusuf )
Dan kepunyaan-Nya jualah kapal-kapal yang berlayar di lautan laksana gunung-ganang. (Ayat 24 : Surah ar-Rahmaan )
Nabi Yusuf a.s, dengan kepandaiannya, mengadakan
muslihat untuk membawa saudaranya, Bunyamin, tinggal dengannya. Kepandaian
dan muslihat yang pada zahirnya diatur oleh Nabi Yusuf a.s tetapi dengan
tegas Allah s.w.t mengatakan Dia yang mengatur muslihat tersebut dengan
kehendak dan kebijaksanaan-Nya. Kapal yang pada zahirnya dibina oleh manusia
tetapi dengan tegas Allah s.w.t mengatakan kapal itu adalah kepunyaan-Nya.
Ayat-ayat di atas memberi pengajaran mengenai tadbir yang dilakukan oleh
manusia.
Rasulullah s.a.w sendiri menganjurkan agar
pengikut-pengikut baginda s.a.w mentadbir kehidupan mereka. Tadbir yang
disarankan oleh Rasulullah s.a.w ialah tadbir yang tidak memutuskan hubungan
dengan Allah s.w.t, tidak berganjak dari tawakal dan penyerahan kepada
Tuhan yang mengatur pentadbiran dan perlaksanaan. Janganlah seseorang menyangka
apabila dia menggunakan otaknya untuk berfikir maka otak itu berfungsi
dengan sendiri tanpa tadbir Ilahi. Dari mana datangnya ilham yang diperolehi
oleh otak itu jika tidak dari Tuhan? Allah s.w.t yang membuat otak,
membuatnya berfungsi dan Dia juga yang mendatangkan buah fikiran kepada
otak itu. Tadbir yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w ialah tadbir yang
sesuai dengan al-Quran dan as-Sunah. Islam hendaklah dijadikan penapis
untuk mengasingkan pendapat dan tindakan yang benar dari yang salah.
Islam menegaskan bahawa sekiranya tidak kerana daya dan upaya dari Allah
s.w.t, pasti tidak ada apa yang dapat dilakukan oleh sesiapa pun. Oleh
yang demikian seseorang mestilah menggunakan daya dan upaya yang dikurniakan
Allah s.w.t kepadanya menurut keredaan Allah s.w.t. Seseorang hamba Allah
s.w.t tidak sepatutnya melepaskan diri dari penyerahan kepada Allah Yang
Maha Mengatur. Apabila apa yang diaturkannya berjaya menjadi kenyataan
maka dia akui bahawa kejayaan itu adalah kerana persesuaian aturannya dengan
aturan Allah s.w.t. Jika apa yang diaturkannya tidak menjadi, diakuinya
bahawa aturannya wajib tunduk kepada aturan Allah s.w.t dan tidak menjadi
itu juga termasuk di dalam tadbir Allah s.w.t. Hanya Allah s.w.t yang berhak
untuk menentukan. Allah s.w.t Berdiri Dengan Sendiri, tidak ada sesiapa
yang mampu campur tangan dalam urusan-Nya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar