ALAM SEKALIANNYA ADALAH KEGELAPAN DAN YANG MENERANGKANNYA ADALAH KERANA PADANYA KELIHATAN YANG HAQ (TANDA-TANDA ALLAH S.W.T). BARANGSIAPA MELIHAT ALAM TETAPI DIA TIDAK MELIHAT ALLAH S.W.T SAMA ADA DALAMNYA, DI SAMPINGNYA, SEBELUMNYA , ATAU SESUDAHNYA, MAKA DIA BENAR-BENAR MEMERLUKAN WUJUDNYA CAHAYA-CAHAYA ITU DAN TERTUTUP BAGINYA CAHAYA MAKRIFAT OLEH TEBALNYA AWAN BENDA-BENDA ALAM.
Alam ini pada hakikatnya adalah gelap atau
‘adam, tidak wujud. Wujud Allah s.w.t yang menerbitkan kewujudan alam.
Tidak ada satu kewujudan yang berpisah daripada Wujud Allah s.w.t. Hubungan
Wujud Allah s.w.t dengan kewujudan makhluk sekiranya dibuat ibarat (sebenarnya
tidak ada sebarang ibarat yang mampu menjelaskan hakikat yang sebenarnya),
perhatikan kepada api yang dipusing dengan laju. Kelihatanlah pada pandangan
kita bulatan api. Perhatikan pula kepada orang yang bercakap, akan kedengaranlah
suara yang dari mulutnya. Kemudian perhatikan pula kepada kasturi, akan
terhidulah baunya yang wangi. Wujud bulatan api adalah wujud yang berkaitan
dengan wujud api. Wujud suara adalah wujud yang berkaitan dengan wujud
orang yang bercakap. Wujud bau wangi adalah wujud yang berkaitan dengan
wujud kasturi. Wujud bulatan api, suara dan bau wangi pada hakikatnya tidak
wujud. Begitulah ibaratnya wujud makhluk yang menjadi terbitan daripada
Wujud Allah s.w.t. Wujud bulatan api adalah hasil daripada pergerakan api.
Wujud suara adalah hasil daripada perbuatan orang yang bercakap. Wujud
bau wangi adalah hasil daripada sifat kasturi. Bulatan api bukanlah api
tetapi bukan lain daripada api dan tidak terpisah daripada api. Suara bukanlah
orang yang bercakap tetapi bukan pula lain daripada orang yang bercakap.
Walaupun orang itu sudah tidak bercakap tetapi masih banyak lagi suara
yang tersimpan padanya. Bau wangi bukanlah kasturi tetapi bukan pula lain
daripada kasturi. Walaupun bulatan api boleh kelihatan banyak, suara kedengaran
banyak, bau dinikmati oleh ramai orang namun, api hanya satu, orang yang
bercakap hanya seorang dan kasturi yang mengeluarkan bau hanya sebiji.
Agak sukar untuk memahami konsep
ada tetapi tidak ada, tiada bersama tetapi tidak berpisah. Inilah konsep
ketuhanan yang tidak mampu dipecahkan oleh akal tanpa penerangan nur yang
dari lubuk hati. Mata hati yang diterangi oleh Nur Ilahi dapat melihat
perkaitan antara ada dengan tidak ada, tidak bersama tetapi tidak berpisah.
Atas kekuatan hatinya menerima sinaran Nur Ilahi menentukan kekuatan mata
hatinya melihat kepada keghaiban yang tidak berpisah dengan kejadian alam
ini. Ada 4 tingkatan pandangan mata hati terhadap perkaitan alam dengan
Allah s.w.t yang menciptakan alam.
1: Mereka yang melihat Allah s.w.t dan tidak melihat alam ini. Mereka adalah umpama orang yang hanya melihat kepada api, bulatan api yang khayali tidak menyilaukan pandangannya. Walaupun mereka berada di tengah-tengah kesibukan makhluk namun, mata hati mereka tetap tertumpu kepada Allah s.w.t, tidak terganggu oleh kekecuhan makhluk. Lintasan makhluk hanyalah umpama cermin yang ditembusi cahaya. Pandangan mereka tidak melekat pada cermin itu.
2: Mereka yang melihat makhluk pada zahir tetapi Allah s.w.t pada batin. Mata hati mereka melihat alam sebagai penzahiran sifat-sifat Allah s.w.t. Segala yang maujud merupakan kitab yang menceritakan tentang Allah s.w.t. Tiap satu kewujudan alam ini membawa sesuatu makna yang menceritakan tentang Allah s.w.t.
3: Mereka yang melihat Allah s.w.t pada zahirnya sementara makhluk tersembunyi. Mata hati mereka terlebih dahulu melihat Allah s.w.t sebagai Sumber kepada segala sesuatu, kemudian baharulah mereka melihat makhluk yang menerima kurniaan daripada-Nya. Alam tidak lain melainkan perbuatan-Nya, gubahan-Nya, lukisan-Nya atau hasil kerja Tangan-Nya.
4: Mereka yang melihat makhluk terlebih dahulu kemudian baharulah melihat Allah s.w.t. Mereka memasuki jalan berhati-hati dan berwaspada, memerlukan masa untuk menghilangkan keraguan, berdalil dengan akal sehingga kesudahannya ternyatalah akan Allah s.w.t yang Wujud-Nya menguasai wujud makhluk.
1: Mereka yang melihat Allah s.w.t dan tidak melihat alam ini. Mereka adalah umpama orang yang hanya melihat kepada api, bulatan api yang khayali tidak menyilaukan pandangannya. Walaupun mereka berada di tengah-tengah kesibukan makhluk namun, mata hati mereka tetap tertumpu kepada Allah s.w.t, tidak terganggu oleh kekecuhan makhluk. Lintasan makhluk hanyalah umpama cermin yang ditembusi cahaya. Pandangan mereka tidak melekat pada cermin itu.
2: Mereka yang melihat makhluk pada zahir tetapi Allah s.w.t pada batin. Mata hati mereka melihat alam sebagai penzahiran sifat-sifat Allah s.w.t. Segala yang maujud merupakan kitab yang menceritakan tentang Allah s.w.t. Tiap satu kewujudan alam ini membawa sesuatu makna yang menceritakan tentang Allah s.w.t.
3: Mereka yang melihat Allah s.w.t pada zahirnya sementara makhluk tersembunyi. Mata hati mereka terlebih dahulu melihat Allah s.w.t sebagai Sumber kepada segala sesuatu, kemudian baharulah mereka melihat makhluk yang menerima kurniaan daripada-Nya. Alam tidak lain melainkan perbuatan-Nya, gubahan-Nya, lukisan-Nya atau hasil kerja Tangan-Nya.
4: Mereka yang melihat makhluk terlebih dahulu kemudian baharulah melihat Allah s.w.t. Mereka memasuki jalan berhati-hati dan berwaspada, memerlukan masa untuk menghilangkan keraguan, berdalil dengan akal sehingga kesudahannya ternyatalah akan Allah s.w.t yang Wujud-Nya menguasai wujud makhluk.
Selain yang dinyatakan di atas tidak
lagi dipanggil orang yang melihat Allah s.w.t. Gambar-gambar alam, syahwat,
kelalaian dan dosa menggelapkan cermin hati mereka hingga tidak mampu
menangkap cahaya yang membawa kepada makrifat. Mereka gagal untuk
melihat Allah s.w.t sama ada di dalam sesuatu, di samping sesuatu, sebelum
sesuatu atau sesudah sesuatu. Mereka hanya melihat makhluk seolah-olah
makhluk berdiri dengan sendiri tanpa campur tangan Tuhan.
Anasir alam dan sekalian peristiwa
yang berlaku merupakan perutusan yang membawa perkhabaran tentang Allah
s.w.t. Perkhabaran itu bukan didengar dengan telinga atau dilihat dengan
mata atau difikir dengan akal. Ia adalah perkhabaran ghaib yang menyentuh
jiwa. Sentuhan tangan ghaib pada jiwa itulah yang membuat hati mendengar
tanpa telinga, melihat tanpa mata dan merenung tanpa akal fikiran. Hati
hanya mengerti setiap perutusan yang disampaikan oleh tangan ghaib kepadanya
dan hati menerimanya dengan yakin. Keyakinan itu menjadi kunci kepada telinga,
mata dan akal. Apabila kuncinya telah dibuka, segala suara alam yang didengar,
sekalian anasir alam yang dilihat dan seluruh alam maya yang direnungi
akan membawa cerita tentang Tuhan. Abid mendengar, melihat dan merenungi
Keperkasaan Tuhan. Asyikin mendengar, melihat dan merenungi keindahan Tuhan.
Muttakhaliq mendengar, melihat dan merenungi kebijaksanaan dan kesempurnaan
Tuhan. Muwahhid mendengar, melihat dan merenungi keesaan Tuhan.
Iaitu hari mereka keluar (dari kubur masing-masing) dengan jelas nyata; tidak akan tersembunyi kepada Allah sesuatupun darihal keadaan mereka. (Pada saat itu Allah berfirman): “Siapakah yang menguasai kerajaan pada hari ini?” (Allah sendiri menjawab): “Dikuasai oleh Allah Yang Maha Esa, lagi Yang Maha Mengatasi kekuasaan-Nya segala-galanya!” ( Ayat 16 : Surah Mu’min )
Mereka telah mendustakan mukjizat-mukjizat Kami semuanya, lalu Kami timpakan azab seksa kepada mereka sebagai balasan dari Yang Maha Perkasa, lagi Maha Kuasa. ( Ayat 42 : Surah al-Qamar )
Ayat-ayat seperti yang di atas menggetarkan
jiwa abid. Hati abid sudah ‘berada’ di akhirat. Alam dan kehidupan ini
menjadi ayat-ayat atau tanda-tanda untuknya melihat keadaan dirinya di
akhirat kelak, menghadap Tuhan Yang Esa, Maha Perkasa, tiada sesuatu yang
tersembunyi daripada-Nya.
Dialah yang telah mengaturkan kejadian tujuh petala langit yang berlapis-lapis; engkau tidak dapat melihat pada ciptaan Allah Yang Maha Pemurah itu sebarang keadaan yang tidak seimbang dan tidak munasabah; (jika engkau ragu-ragu) maka ulangi pandangan(mu) - dapatkah engkau melihat sebarang kecacatan? Kemudian ulangilah pandangan(mu) berkali-kali, nescaya pandangan(mu) itu akan berbalik kepadamu dengan hampa (daripada melihat sebarang kecacatan), sedang ia pula berkeadaan lemah lesu (kerana habis tenaga dengan sia-sia). ( Ayat 3 & 4 : Surah al-Mulk )
Asyikin memandang kepada alam ciptaan dan
dia mengulang-ulangi pemandangannya. Semakin dia memandang kepada alam
semakin dia melihat kepada keelokan dan kesempurnaan Pencipta alam. Dia
asyik dengan apa yang dipandangnya.
Dialah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhluk-Nya menurut yang dikehendaki-Nya); bagi-Nya jualah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepada-Nya segala yang ada di langit dan di bumi; dan Dialah Yang tidak ada tuluk banding-Nya, lagi Maha Bijaksana. ( Ayat 24 : Surah al-Hasy-r )
Muttakhaliq menyaksikan sifat-sifat Tuhan
yang dikenal dengan nama-nama yang baik. Alam adalah perutusan untuknya
mengetahui nama-nama Allah s.w.t dan sifat-sifat Kesempurnaan-Nya. Setiap
yang dipandang menceritakan sesuatu tentang Allah s.w.t.
Sesungguhnya Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan Aku; oleh itu sembahlah akan Daku, dan dirikan sembahyang untuk mengingati Daku. ( Ayat 14 : Surah Taha )
Muwahhid fana dalam Zat. Kesedaran dirinya
hilang. Melalui lidahnya muncul ucapan-ucapan seperti ayat di atas. Dia
mengucapkan ayat-ayat Allah s.w.t, bukan dia bertukar menjadi Tuhan.
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat). Engkaulah sahaja (Ya Allah) yang kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. ( Ayat 1 – 7 : Surah al-Faatihah )
Mutahaqqiq kembali kepada kesedaran keinsanan
untuk memikul tugas membimbing umat manusia kepada jalan Allah s.w.t. Hatinya
sentiasa memandang kepada Allah s.w.t dan bergantung kepada-Nya. Kehidupan
ini adalah medan dakwah baginya. Segala anasir alam adalah alat untuk dia
memakmurkan bumi.
Apabila Nur Ilahi menerangi hati
apa sahaja yang dipandang akan kelihatanlah Allah s.w.t di sampingnya atau
sebelumnya atau sesudahnya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar