APABILA TUHAN MEMBUKAKAN BAGIMU JALAN UNTUK MAKRIFAT, MAKA JANGAN HIRAUKAN TENTANG AMALMU YANG MASIH SEDIKIT KERANA ALLAH S.W.T TIDAK MEMBUKA JALAN TADI MELAINKAN DIA BERKEHENDAK MEMPERKENALKAN DIRI-NYA KEPADA KAMU.
Kalam-kalam Hikmat yang dihuraikan terlebih
dahulu mengajak kita merenung secara mendalam tentang pengertian amal,
Qadak dan Qadar, tadbir dan ikhtiar, doa dan janji Allah s.w.t , yang semuanya
itu mendidik rohani agar melihat kecilnya apa yang datangnya daripada hamba
dan betapa besar pula apa yang dikurniakan oleh Allah s.w.t. Rohani yang
terdidik begini akan membentuk sikap beramal tanpa melihat kepada amalan
itu sebaliknya melihat amalan itu sebagai kurniaan Allah s.w.t yang wajib
disyukuri. Orang yang terdidik seperti ini tidak lagi membuat tuntutan
kepada Allah s.w.t tetapi membuka hati nuraninya untuk menerima taufik
dan hidayat daripada Allah s.w.t.
Orang yang hatinya suci bersih akan
menerima pancaran Nur Sir dan mata hatinya akan melihat kepada hakikat
bahawa Allah s.w.t, Tuhan Yang Maha Mulia, Maha Suci dan Maha Tinggi tidak
mungkin ditemui dan dikenali kecuali jika Dia mahu ditemui dan dikenali.
Tidak ada ilmu dan amal yang mampu menyampaikan seseorang kepada Allah
s.w.t. Tidak ada jalan untuk mengenal Allah s.w.t. Allah s.w.t hanya dikenali
apabila Dia memperkenalkan ‘diri-Nya’. Penemuan kepada hakikat bahawa
tidak ada jalan yang terhulur kepada gerbang makrifat merupakan puncak
yang dapat dicapai oleh ilmu. Ilmu tidak mampu pergi lebih jauh dari itu.
Apabila mengetahui dan mengakui bahawa tidak ada jalan atau tangga yang
dapat mencapai Allah s.w.t maka seseorang itu tidak lagi bersandar kepada
ilmu dan amalnya, apa lagi kepada ilmu dan amal orang lain. Bila sampai
di sini seseorang itu tidak ada pilihan lagi melainkan menyerah sepenuhnya
kepada Allah s.w.t.
Bukan senang mahu membulatkan hati
untuk menyerah bulat-bulat kepada Allah s.w.t. Ada orang yang mengetuk
pintu gerbang makrifat dengan doanya. Jika pintu itu tidak terbuka maka
semangatnya akan menurun hingga boleh membawa kepada berputus asa. Ada
pula orang yang berpegang dengan janji Allah s.w.t bahawa Dia akan membuka
jalan-Nya kepada hamba-Nya yang berjuang pada jalan-Nya. Kuatlah dia beramal
agar dia lebih layak untuk menerima kurniaan Allah s.w.t sebagaimana janji-Nya.
Dia menggunakan kekuatan amalannya untuk mengetuk pintu gerbang makrifat.
Bila pintu tersebut tidak terbuka juga maka dia akan berasa ragu-ragu.
Dalam perjalanan mencari makrifat
seseorang tidak terlepas daripada kemungkinan menjadi ragu-ragu, lemah
semangat dan berputus asa jika dia masih bersandar kepada sesuatu selain
Allah s.w.t. Hamba tidak ada pilihan kecuali berserah kepada Allah s.w.t,
hanya Dia yang memiliki kuasa Mutlak dalam menentukan siapakah antara hamba-hamba-Nya
yang layak mengenali Diri-Nya. Ilmu dan amal hanya digunakan untuk membentuk
hati yang berserah diri kepada Allah s.w.t. Aslim atau menyerah diri kepada
Allah s.w.t adalah perhentian di hadapan pintu gerbang makrifat. Hanya
para hamba yang sampai di perhentian aslim ini yang berkemungkinan menerima
kurniaan makrifat. Allah s.w.t menyampaikan hamba-Nya di sini adalah tanda
bahawa si hamba tersebut dipersiapkan untuk menemui-Nya. Aslim adalah makam
berhampiran dengan Allah s.w.t. Sesiapa yang sampai kepada makam ini haruslah
terus membenamkan dirinya ke dalam lautan penyerahan tanpa menghiraukan
banyak atau sedikit ilmu dan amal yang dimilikinya. Sekiranya Allah s.w.t
kehendaki dari makam inilah hamba diangkat ke Hadrat-Nya.
Jalan menuju perhentian aslim iaitu
ke pintu gerbang makrifat secara umumnya terbahagi kepada dua. Jalan pertama
dinamakan jalan orang yang mencari dan jalan kedua dinamakan jalan orang
yang dicari. Orang yang mencari akan melalui jalan di mana dia kuat melakukan
mujahadah, berjuang melawan godaan hawa nafsu, kuat melakukan amal ibadat
dan gemar menuntut ilmu. Zahirnya sibuk melaksanakan tuntutan syariat dan
batinnya memperteguhkan iman. Dipelajarinya tarekat tasauf, mengenal sifat-sifat
yang tercela dan berusaha mengikiskannya daripada dirinya. Kemudian diisikan
dengan sifat-sifat yang terpuji. Dipelajarinya perjalanan nafsu dan melatihkan
dirinya agar nafsunya menjadi bertambah suci hingga meningkat ke tahap
yang diredai Allah s.w.t. Inilah orang yang diceritakan Allah s.w.t dengan
firman-Nya:
Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah beserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya. ( Ayat 69 : Surah al-‘Ankabut )
Wahai manusia! Sesungguhnya engkau sentiasa berpenat - (menjalankan keadaan hidupmu) dengan sedaya upayamu hinggalah (semasa engkau) kembali kepada Tuhanmu, kemudian engkau tetap menemui balasan apa yang telah engkau usahakan itu (tercatit semuanya). (Ayat 6 : Surah al-Insyiqaaq )
Orang yang bermujahadah pada jalan Allah
s.w.t dengan cara menuntut ilmu, mengamalkan ilmu yang dituntut, memperbanyakkan
ibadat, berzikir, menyucikan hati, maka Allah s.w.t menunjukkan jalan dengan
memberikan taufik dan hidayat sehingga terbuka kepadanya suasana berserah
diri kepada Allah s.w.t tanpa ragu-ragu dan reda dengan lakuan Allah s.w.t.
Dia dibawa hampir dengan pintu gerbang makrifat dan hanya Allah s.w.t sahaja
yang menentukan apakah orang tadi akan dibawa ke Hadrat-Nya ataupun tidak,
dikurniakan makrifat ataupun tidak.
Golongan orang yang dicari menempuh jalan
yang berbeza daripada golongan yang mencari. Orang yang dicari tidak cenderung
untuk menuntut ilmu atau beramal dengan tekun. Dia hidup selaku orang awam
tanpa kesungguhan bermujahadah. Tetapi, Allah s.w.t telah menentukan satu
kedudukan kerohanian kepadanya, maka takdir akan mengheretnya sampai ke
kedudukan yang telah ditentukan itu. Orang dalam golongan ini biasanya
berhadapan dengan sesuatu peristiwa yang dengan serta-merta membawa perubahan
kepada hidupnya. Perubahan sikap dan kelakuan berlaku secara mendadak.
Kejadian yang menimpanya selalunya berbentuk ujian yang memutuskan hubungannya
dengan sesuatu yang menjadi penghalang di antaranya dengan Allah s.w.t.
Jika dia seorang raja yang beban kerajaannya menyebabkan dia tidak mampu
mendekati Allah s.w.t, maka Allah s.w.t mencabut kerajaan itu daripadanya.
Terlepaslah dia daripada beban tersebut dan pada masa yang sama timbul
satu keinsafan di dalam hatinya yang membuatnya menyerahkan dirinya kepada
Allah s.w.t dengan sepenuh hatinya. Sekiranya dia seorang hartawan takdir
akan memupuskan hartanya sehingga dia tidak ada tempat bergantung kecuali
Tuhan sendiri. Sekiranya dia berkedudukan tinggi, takdir mencabut kedudukan
tersebut dan ikut tercabut ialah kemuliaan yang dimilikinya, digantikan
pula dengan kehinaan sehingga dia tidak ada tempat untuk dituju lagi kecuali
kepada Allah s.w.t. Orang dalam golongan ini dihalang oleh takdir daripada
menerima bantuan daripada makhluk sehingga mereka berputus asa terhadap
makhluk. Lalu mereka kembali dengan penuh kerendahan hati kepada Allah
s.w.t dan timbullah dalam hati mereka suasana penyerahan atau aslim yang
benar-benar terhadap Allah s.w.t. Penyerahan yang tidak mengharapkan apa-apa
daripada makhluk menjadikan mereka reda dengan apa sahaja takdir dan lakuan
Allah s.w.t. Suasana begini membuat mereka sampai dengan cepat ke perhentian
pintu gerbang makrifat walaupun ilmu dan amal mereka masih sedikit. Orang
yang berjalan dengan kenderaan bala bencana mampu sampai ke perhentian
tersebut dalam masa dua bulan sedangkan orang yang mencari mungkin sampai
dalam masa dua tahun.
Abu Hurairah r.a menceritakan yang
beliau r.a mendengar Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
Allah berfirman: “ Apabila Aku menguji hamba-Ku yang beriman kemudian dia tidak mengeluh kepada pengunjung-pengunjungnya maka Aku lepaskan dia dari belenggu-Ku dan Aku gantikan baginya daging dan darah yang lebih baik dari yang dahulu dan dia boleh memperbaharui amalnya sebab yang lalu telah diampuni semua”.
Allah berfirman: “ Apabila Aku menguji hamba-Ku yang beriman kemudian dia tidak mengeluh kepada pengunjung-pengunjungnya maka Aku lepaskan dia dari belenggu-Ku dan Aku gantikan baginya daging dan darah yang lebih baik dari yang dahulu dan dia boleh memperbaharui amalnya sebab yang lalu telah diampuni semua”.
Amal kebaikan dan ilmunya tidak mampu
membawanya kepada kedudukan kerohanian yang telah ditentukan Allah s.w.t,
lalu Allah s.w.t dengan rahmat-Nya mengenakan ujian bala bencana yang menariknya
dengan cepat kepada kedudukan berhampiran dengan Allah s.w.t. Oleh yang
demikian tidak perlu dipersoalkan tentang amalan dan ilmu sekiranya keadaan
yang demikian terjadi kepada seseorang hamba-Nya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar