DI
ANTARA BUKTI YANG MENUNJUKKAN ADANYA KEPERKASAAN ALLAH S.W.T YANG LUAR
BIASA ADALAH YANG DAPAT MENGHIJAB ENGKAU DARIPADA MELIHAT KEPADA-NYA DENGAN
HIJAB YANG TIDAK ADA WUJUDNYA DI SISI ALLAH S.W.T.
BAGAIMANA DISANGKA ALLAH S.W.T DAPAT DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG MENZAHIRKAN SEGALA SESUATU.
BAGAIMANA MUNGKIN AKAN DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG TAMPAK ZAHIR PADA SEGALA SESUATU.
BAGAIMANA AKAN MUNGKIN DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG TERLIHAT DALAM TIAP SESUATU.
SESUATU BAGAIMANA AKAN DAPAT DITUTUP OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG TAMPAK PADA TIAP SEGALA SESUATU. BAGAIMANA MUNGKIN DIHIJAB OLEH PADAHAL DIA YANG ADA ZAHIR SEBELUM ADA SESUATU.
BAGAIMANA MUNGKIN DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG LEBIH NYATA DARI SEGALA SESUATU.
BAGAIMANA MUNGKIN AKAN DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG ESA, TIDAK ADA DI SAMPING-NYA SESUATU APA PUN.
BAGAIMANA AKAN DAPAT DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG LEBIH DEKAT KEPADA KAMU DARI SEGALA SESUATU.
BAGAIMANA MUNGKIN AKAN DIHIJAB OLEH SESUATU, ANDAINYA TIDAK ADA ALLAH S.W.T NESCAYA TIDAK ADA SEGALA SESUATU.
ALANGKAH AJAIBNYA BAGAIMANA NAMPAK WUJUD DI DALAM ‘ADAM (YANG TIDAK WUJUD), ATAU BAGAIMANA DAPAT BERTAHAN SESUATU YANG ROSAK BINASA ITU DI SAMPING ZAT YANG BERSIFAT KEKAL.
Alam ini kesemuanya adalah gelap gelita
sedang yang meneranginya adalah kerana nampak Wujud Allah s.w.t padanya.
Pada hakikatnya alam ini tidak wujud, Allah s.w.t jua yang wujud. Tetapi
apa yang terlihat kepada kita adalah alam semata-mata sedangkan Allah s.w.t
yang lebih nyata menjadi terlindung daripada pandangan kita. Allah s.w.t
yang menzahirkan segala sesuatu, bagaimana sesuatu itu pula menghijabkan-Nya.
Allah s.w.t yang tampak nyata pada segala sesuatu, bagaimana pula Dia terlindung.
Allah s.w.t adalah Maha Esa, tiada sesuatu beserta-Nya, bagaimana pula
Dia dihijab oleh sesuatu yang tidak wujud di samping-Nya.
Hati akan hanya diisi dengan iman
(percaya) atau ragu-ragu. Jika Nur Ilahi menyinari hati maka mata hati
akan melihat dengan iman. Seandainya pandangan mata hati tidak bersuluhkan
Nur Ilahi maka apa yang dipandangnya akan membawa keraguan dalam bentuk
pertanyaan ‘bagaimana’. Pertanyaan ‘bagaimana’ itu merupakan ujian tentang
Allah s.w.t. Ia boleh memberi rangsangan untuk menambahkan pengetahuan
tentang Tuhan. Jika tidak dikawal ia akan mendorong kepada perbahasan yang
tidak ada penyelesaian kerana bidang ilmu sangat luas, tidak mungkin habis
untuk diterokai. Jika kita ikuti perbahasan ilmu, kita akan mati dahulu
sebelum sempat mendapat jawapan penghabisan. Oleh itu letakkan garisan
penamat kepada ilmu dan masuklah ke dalam iman. Iman menghilangkan keraguan
dan tidak perlu bersandar kepada bukti dan dalil-dalil.
Pengalaman hakikat akan menghapuskan
pertanyaan ‘bagaimana’. Apabila keraguan datang, ia akan disambut dengan
jawapan, “Dengan Dia aku mengenal sifat-Nya, bukan dengan sifat-Nya aku
mengenal Dia. Dengan Dia aku mengenal ilmu pengetahuan, bukan dengan ilmu
pengetahuan aku mengenal Dia. Dengan Dia aku mengenal makrifat bukan dengan
makrifat aku mengenal Dia”.
Apabila hati sudah diisi dengan iman
pertanyaan ‘bagaimana’ akan menguatkan keinginan untuk mencungkil Rahsia
Ilahi yang menyelubungi alam maya ini. Jika dia tidak mampu memahami sesuatu
tentang Rahsia Ilahi itu maka dia akan tunduk dan mengakui dengan kerendahan
hatinya bahawa benteng keteguhan Allah s.w.t tidak mampu dipecahkan oleh
makhluk-Nya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar